/* niet zoeken door zoekengines gestopt*/ /**/ /**/ Andy-Inc: Andy Moore

15 mei, 2006

Andy Moore

Michael Moore is een van de bekende mensen uit Michigan, vorige week zag ik een TV spot die zozeer mijn maag deed omkeren dat het de Michael Moore in mij wakker schudde. Probeer je volgend scenario voor te stellen.
De TV-spot speelt zich af ergens in Afrika, en begint met een aantal Amerikanen die zich CSI gewijs in kraakwitte hermetisch afgesloten pakken wringen en gasmaskers opzetten. Eens alles goed zit stappen ze een Afrikaans dorp binnen. De twee vrouwelijke (ha ja in Amerika zijn we geemancipeerd zenne) leiders van het team hebben een iets gesofistikeerder pak aan, spelen de hoofdrol en voeren het woord. Een opent een deur van een hut en we zien wel zeker 25 a 30 dode Afrikanen op de grond liggen, sommigen onder het bloed. De andere hoofrolspeelster is ondertussen op het dorpsplein en ook daar de ene dode Afrikaan naast de andere. Op dat moment zegt de ene vrouw tegen de andere op dramatische toon: "Oh my god it has already begun!" Ondertussen loopt er heel de tijd in de rechterbenedenhoek subtiel een teller die met de miljoenen tegelijk optelt.
In het volgende shot wordt uitgezoomd op dit afrikaans dorp en vertelt een serieuze mannenstem dat het H5N1 virus de wereldbevolking kan bedreigen.

Wat stoort me daar nu mateloos aan?
- Volgens mij is het H5N1 virus alleen vastgesteld in Azie en Europa (Jennes gij als bioloog correct me if I'm wrong). Maar toch zijn het de arme zwartjes die als eerste dood gaan
- Het H5N1 virus is een virus! 't Is dus compleet belachelijk om dat hermetisch pak aan de rand van het dorp aan te doen, alsof het virus stopt aan de rand van het dorp.
- Ik denk dat, mocht je al sterven aan H5N1 er dan niet al te veel bloed bij komt kijken, toch waren veel van de lijken in de spot bebloed. 't Mocht er dus gruwelijk uitzien voor de nietsvermoedende Amerikaanse TV-kijker
- Het beeld van de samenleving in Afrika is totaal absurd. Alsof de mensen daar met 30 tegelijk samenhokken in 1 hutteke en op het dorsplein op elke halve vierkante meter een Afrikaan staat.
- Er sterven jaarlijks nog steeds meer mensen aan gewone griep en verkoudheid dan aan H5N1
- En nog het ergste van al, op het einde van de spot wordt verwezen naar de website www.pandemic.org. Ik heb me sufgezocht zelfs met verschillende schrijfwijzes maar die website bestaat gewoonweg niet!!

Conclusie? Heel de spot deed me sterk denken aan de film Bowling for Columbine van Michael Moore. De pointe van die film is dat de Amerikaanse samenleving gebaseerd is op angst. 'k Vind deze spot daar het ultieme bewijs van. Het volgende waar ik me nu aan verwacht is een gigantische reclamecampagne voor Tamiflu (het vaccin tegen H5N1) zodat er flink wat dollars kunnen verdiend worden op de rug van de bange Amerikaan....

Een onthutste Andy